Under semester och ledighet är det lätt att bli lite lat av sig och tar ledigt från träningen. Tanken kanske finns där att en borde röra på sig, men tröskeln blir bara större och större. Och den där motivationen som annars brukar finnas där är som bortblåst. Men motivation är inget som bara infinner sig, det är när du tar tag i din träning och får till den där förändringen och du känner att du mår bra av den, det är då motivationen kommer och får dig till att fortsätta. en ångrar ju aldrig ett träningspass, efteråt, eller hur!

Här delar jag mina 5 bästa tips för att få till träningen även under semestern. Mycket handlar om att planer och förbereda, som alltid, men du var snäll mot dig, all aktivitet och rörelse räknas!

  1. Morgonträning, ja, jag vet, jag är morgonmänniska av naturen, och ni har hört det förut, men så praktiskt det är just under semestern. Barnen kanske sover lite längre än vanligt, är lite större och klarar sig en stund själv på morgonen, och ljuset gör att det är lättare att komma upp. Och vet du, efter morgonträning så vill vi också äta bra. Två flugor i en smäll helt enkelt. Morgonstund har guld i mun…
  2. Planera din dag, när du är ledig är det lätt hänt att rutiner rinner helt ut i sanden. Denna sommar kanske är den sommar som du håller lite rutiner kvar, som att planera in träningen vecka för vecka i alla fall. För vad är det vi längtar efter när vi går mot slutet av ledigheten, ofta att komma till baka till dem. Blir det spontana aktiviteter så bara planera om istället för bort.
  3. Träna där du är med det du har, gärna utomhus, som vi gör i våra träningsgrupper, året om. Använd dig av naturen, omgivningen, kroppstyngden och det som finns till hands där du råkar befinna dig. Så släng alltid med löparskorna och en uppsättning kläder så går det att träna överallt. För inspiration, kika in på vår instagram.
  4. Skaffa dig en aktivitetsklocka, eller liknande, som räknar dina steg. Är nog det enklaste sättet att ha koll på hur mycket vi rör på oss under dagarna. Även när det är semester och ledighet så är den dagliga rörelsen viktig att hålla kvar.
  5. Involvera familjen, känner du att du vill fortsätta att träna under semestern är det bra att låta de som berörs få veta detta, så det inte blir en massa motstånd. Snarare tvärtom. Involvera familjen, ta dem med på en tur eller ett styrkepass med kroppen som vikt i trädgården. Hitta på roliga fysiska aktiviteter. När en väl är iväg så uppskattas det, även om det kan vara motstånd i början. Kom ihåg, barn gör inte som vi säger, barn gör som vi gör. Och vill du ha en aktiv familj behöver alla involveras.

Så bestäm dig för vad du vill, prata med dina nära och kära, gör en plan och kör på det!

//Camilla