Morgonträning

Morgonträning är ett fantastiskt sätt att starta dagen. Jag lovar, det är verkligen värt att testa. Du startar dagen med mer energi, blir mer fokuserad och på bättre humör genom att frisätta kroppens glädjehormoner. Har du familj, småbarn, och annat som pockar på uppmärksamhet är morgonträning perfekt. Det ger dig utrymme för egen tid en tid på dygnet när de flesta andra sover.

5 fördelar med morgonträning

  1. Du blir piggare!Träning bidrar till att frigöra hormoner, som påverkar humöret på ett positivt sätt. En endorfinkick från morgonträningen kan därför ha positiv inverkan under hela dagen. Studier visar att när du tränar tidigt på morgonen är du mer aktiv under dagen.  
  2. Du blir mer fokuserad – forskning visar att fysisk aktivitet har många positiva effekter på hjärnan, bland annat att du har lättare att ta till dig ny information. Att träna på morgonen kan därför bidra till att du blir mer fokuserad och produktiv under arbetsdagen eller i skolan.  
  3. Du får tid över på eftermiddagen – att planera in tid till träning på morgonen är oftast lättare, då vi har mindre saker som ska göras på den tiden av dygnet. Efter jobb kan saker lätt dyka upp, du kanske tom behöver jobba över, energinivån kan vara låg efter en lång dag, och vardagen kan behöva prioriteras. Har du då redan tränat på morgonen kan du med gott samvete ägna dig åt det som behövs på eftermiddagen.
  4. Det är större chans att du väljer att äta hälsosamt hela dagen – flera undersökningar visar att de som tränar på morgonen äter bättre till frukost och väljer att äta bättre under resten av dagen. Du sätter helt enkelt standarden för dagen. Det har också visat sig att de även gör andra hälsosamma val, som att ta trapporna istället för hissen för att få in mera vardagsmotion.
  5. Du får bättre sömn – studier visar även att du sover bättre och längre om du tränat på morgonen istället för vid annan tid på dygnet.

Detta är ju bara några fördelar, finns så många fler. Frågar du mig så finns det inget bättre sätt att starta dagen. Det gör mig piggare, mer fokuserade och gladare. Det är det som är morgonträningens största behållning tycker jag. Kom ihåg, välj den träningsform som du gillar bäst och du kommer känna glädje genom hela dagen! Genom att binda upp dig till någon/något blir det svårare att hoppa över träningen. Bestäm med en vän eller boka dig på gruppträning så att du ”tvingas” dyka upp. Dessutom blir det ju oftast roligare att träna med andra!

Vill du prova att träna med oss på morgonen? Testa den där morgonträning på onsdagsmorgnarna? Hör då bara av dig! Maila till camilla@villokan.se eller skicka ett meddelande via fb!

//Camilla