Mellanmålet


Jag får ofta frågan, och senast igår, Vad ska jag äta för mellanmål som är bra?

Mellanmålet är ju det mål som äts mellan måltiderna, mellan frukost och lunch, mellan lunch och middag, och jag vill även lägga till målet mellan middag och frukost, det där kvällsmålet. Dessa måls uppgift är ju att hålla vår energi och ork uppe hela dagen, se till så vi får i oss bra med näring,  hålla blodsockernivån på en jämn nivå, men det är det mål som vi vuxna ofta glömmer bort i allt ståhej runt omkring oss med alla krav och måsten. Detta leder ofta till småätande på grund av sötsug (hunger), ingen ork, sämre koncentration och irritation.

Så vad är då ett bra mellanmål?

För mig handlar det mycket om att näringstäta maten så mycket som möjligt för att hålla mig pigg, frisk och stark. Så jag bygger mina mellanmål på proteiner, bär, frukt, nötter och frön. Raw food-bollar, proteindrycker, smoothies, chiapudding är inne just nu och de är helt klart bra alternativ och något jag ofta gör till mig själv och familjen. När det ska gå snabbt och lätt slänger jag gärna ihop keso eller kesella med bär och/eller nötter. Går utmärkt att blanda ihop hemma innan jobb, släng i frusna bär i keso/kesella innan du sticker hemifrån. Ägg, avokado, frukter med nötter är också favoriter som också är enkla att ta med vart jag än ska. Tror kokta ägg är med mig jämnt. Svårare än så behöver det inte vara.

instagram delar jag recept på både mellanmål och lite annat smått o gott på fredagar, följ mig gärna även där!

VilloKan_Nature

//Camilla