Påsken, maten, godsakerna, drickan, igen detta överflöd. Någon som känner igen sig? Kom ihåg att det är du som bestämmer hur du vill ha det. Bland påskmaten finns mycket bra mat som du kan äta och njuta av såsom sill, lax, ägg, lamm. Det som oftast saknas är det gröna så in med mer sallader och grönt. Tänk också på att äta så rena produkter som möjligt. Charkuteriprodukterna innehåller oftast mycket onödigt som vi klarar oss bättre utan, som socker och tillsatser. Och allt detta godis, som vi överkonsumerar år efter år, som inte tillför våra kroppar något mer än en massa tom energi, ingen näring alls. Så kom ihåg att du har ett val! I år väljer jag att få in mer;

  • grönt – nu börjar alla härliga primörer komma, såsom sparris, morötter, rädisor, lök, potatis, rödbetor som du kan woka lite lätt med enbart lite salt på. Eller härliga sallader med spenat, mangold, kål som bas.
  • bra proteinkällor, som det finns gott om på påsken, sill, lax, skaldjur, lamm, ägg
  • godsaker valda med omsorg, alla gillar väl ändå choklad, så hellre en efterrätt med hög kvalitativ choklad, nötter och frukt, än en massa sockergodis
  • fortsätta att äta regelbundet
  • rörelse, varje dag
  • återhämtning, vila och sova ordentligt
  • planering, planera, planera, planera – är alltid a och o!

Kom ihåg att det är dina val och vanor som du skapar för en hälsosammare framtid.

Kram på er och jag önskar er en toppenpåsk!

//Camilla