Squat position – huksittande – en naturlig grundposition! 

Kommer du ihåg att vi som barn satt och lekte såhär, i stora delar av världen både jobbar de och uträttar sina behov i denna position. Huksittande är en av våra grundpositioner och även ett naturligt viloläge för vår kropp.

Ni som tränar med oss känner ju igen den. Och som ni säkert har märkt så är det många av oss som inte klarar av att sitta i denna position längre. Vår rörlighet har försämrats drastiskt, mycket tack vare att vi sitter så mycket på stolar och i soffor. Många av er har också märkt en klar skillnad eftersom vi tränar på att sitta i denna position nästa varje pass.

Varför ska vi då sitta såhär?
Rörligheten i höfter, knän och anklar ökar vilket är viktig för vår stabilitet och balans. Försämrad rörlighet är en av de främsta orsakerna till skador. Sedan mår även våran mage och tarmar extra bra i denna position. Tarmarna masseras naturligt när magen trycks ihop, vilket i sin tur leder till att matsmältningen förbättras. Vi borde heller inte sitta i 90 graders vinkel vid toalettbesök, känns som våra toastolar är lite felkonstruerade!

Hur ska vi sitta i denna position? 
Hela foten, även hälen, ska vara i golvet/marken hela tiden. Se till att knäna pekar i samma riktning som fötterna. Ju bredare du har fötterna, desto lättare och bekvämare brukar det kännas. Efter ett tag kan du flytta fötterna närmare varann. Se till att sträcka på dig så du inte sjunker ihop med överkroppen. Har du svårt att komma ner, håll i något på vägen ner eller be någon hålla i dina händer.

Har du svårt att komma ner djupt i squat-positionen utan att hamna på tå, lägg något under hälarna för att komma upp lite. En gren eller sten till exempel när du är utomhus.

Utmaning i höst och vinter – hur länge klarar du?
Testa hur länge du klarar av att sitta och sitt sedan en stund varje dag för att öva upp rörligheten. Gör det tex när du tittar på tv, leker med barnen eller väntar på att maten ska bli klar.

Efter ett tag kommer du att kunna sitta på huk bekvämt och avslappnat utan att behöva spänna dina vadmuskler. Då sitter du i en vilande position. Viss är det skönt!

 

Please follow and like us:
error
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *