Bromsa åldrandet

Evigt ung är det som människan drömt om sedan tidernas begynnelse och genom din livsstil och dina val här i livet har du stor möjlighet att själv påverka din framtid. Idag finns det mycket som du kan göra för att hålla dig ung, pigg, frisk och vital för att du ska må bra. Det bästa är dock att det aldrig är för sent med nya vanor, kroppen är fantastisk på att reparera och bygga upp sig igen om du låter den göra det med hälsosamma val.

Vår kronologiska ålder är inte något som vi kan ändra på utan det är den biologiska åldern som går att påverka. Vår biologiska ålder handlar om slitage på kroppens organ, celler och system. Även då celler kontinuerligt byts ut mot nya så kan de skador som uppkommit föras vidare när cellerna delar sig och bildar nya celler och vi har då hamnat i åldrande, som börjar förr eller senare hos oss alla.

Hur kan du då bromsa det biologiska åldrandet?

  • Träna regelbundet, 3-5 gånger per vecka, både kondition och styrketräning för bästa effekt. Kom även ihåg vardagsmotionen, rör dig minst 30 minuter/dag.
  • Ät naturligt lagad mat av bra råvaror från grunden. Undvik all processad mat och halvfabrikat.
  • Undvik socker och sötningsmedel vilka ökar risken för leverskador, oregelbundet blodsocker, hjärt-kärlsjukdomar, cancer och snabbar på hjärnans åldringstakt och utveckling av demens och Alzheimers. Använd istället honung eller stevia för att få lite sötma när det behövs.
  • Ät fett, kroppen behöver alla sorters fett så våga äta fett. Det som behöver kompletteras till din kost är den livsnödvändiga omega-3 fettsyran som vi idag äter för lite av. Detta kan leda till inflammationer i kroppen så vet du med dig att du äter för lite fet fisk, rekommenderat 3-5 ggr/vecka, såsom sardiner, sill, makrill, viltfångad lax så behöver du ett tillskott. Jag rekommenderar Marine Omega från Pharmanex. Undvik också transfetter och dåliga vegetabiliska oljor som ofta förekommer i bland annat bakverk, bröd, godis och chips.
  • Ät mycket av färgrika grönsaker, frukter och bär. Minst 10 portioner per dag. Det ger dig bra med vitaminer, mineraler, amtioxidanter, fytonäringsämnen och fibrer.
  • Boosta upp med multivitamin- och mineraltillskott, för att få ett starkt skydd mot fria radikaler som bryter ner dina celler. Ett tillskott har visat sig ge dig bättre hälsa när du blir äldre och också längre överlevnad. Det handlar om att optimera din näringsstatus i kroppen.
  • Håll koll på vikten, och midjemåttet, under 80 cm för kvinnor och under 94 cm för män.
  • Ät mindre, kalorirestriktion, handlar om att äta mindre samtidigt som du får i dig mer näring. Det är den mest vetenskapligt bevisade sättet att leva längre idag. Att minska sitt kaloriintag med minst 20 % samtidigt som du får i dig bra näring gör att du lever längre.
  • Sov ordentligt och stressa av, stress är en av de faktorer som ökar uppkomsten av fria radikaler som kan bidrar till fetma, kroniska sjukdomar och åldranade. Det finns många sätt att stressa ner på, en viktig faktor är bra sömn, men även att tänka positivt, träna regelbundet och bra relationer. Meditation och/eller mental träning ger positiva effekter på våra stressnivåer i kroppen.
  • Undvik aktiv och passiv rökning, rökning ökar även det uppkomsten av fria radikaler i kroppen som bryter ner våra celler och snabbar på vårt åldrande.

 

Det här är faktorer som kan ses som ”sunt förnuft”, att ett hälsosamt liv ökar förutsättningarna för ett långt och friskt liv, hur vi rör på oss, vad vi äter, hur vi mår och trivs med vårt liv, hur vi stressar osv. Allt handlar i slutändan om ett val, ett val som bara du själv kan välja och påverka.

//Camilla

 

 

 

Please follow and like us:
2 Kommentarer

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] har tidigare skrivit om kalorirestriktion och vad du bör tänka på för att bromsa åldrandet för att leva bättre, längre. Jag har, sedan förra veckans Vetenskapens värld på SVT som […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *