Hudvård inifrån och ut

Att skönhet kommer från insidan har det sagts länge. Äter du bra och hälsosamt mår både du och din hud mycket bättre. Jag har tidigare skrivit att kroppen behöver alla näringsämnen för att den ska fungera optimalt och då gäller det även huden. Saknar du något eller några näringsämnen i det du äter kan du se det på din hud genom att strukturen förändras, fastheten blir sämre, tonen förändras och du får mer rynkor. Din hud behöver dagligen vitaminer, mineraler, antioxidanter, proteiner och bra fetter. Råder det brist på näringsämnen i din kost åldras din hud i förtid.

Bra näringsämnen för din hud är;

  • Antioxidanter skyddar din hud mot stress, föroreningar, kemikalier och de skadliga UV strålarna. Antioxidanter finner du framförallt i färgrika frukter och grönsaker.
  • Vitamin A och karotener hjälper till att förnya våra celler och de finns bland annat i äggula, lax, morötter, aprikoser och tomater. Hjälper mot torr och flagande hy.
  • Vitamin B hjälper till att bygga upp hud, hår och naglar och för att omsätta fetter. Du hittar B-gruppens vitaminer i banan, nötter och frön, havre, ägg. Det hjälper till att motverka eksem, torr hud, torrt hår och sprickande naglar.
  • Vitamin C stärker din hud och minskar risken för rynkor, samt att den behövs för att kroppen ska kunna bilda kollagen som bygger upp vår hud. C – vitamin rika livsmedel är bär, frukter och grönsaker och genom att äta mycket av dessa får du mindre torr hud och färre rynkor.
  • Vitamin E kallas även kroppens skönhetsvitamin eftersom det hjälper huden att hålla sig fuktig och motverka rynkor. Ät mycket av avokado, nötter och frön så får du i dig E – vitamin.
  • Zink bidrar till celldelning och celltillväxt och brist på zink kan ledan till acne och mjäll. Zink finner du i skaldjur, bönor, linser, nötter och yoghurt.
  • Protein är kroppens främsta byggstenar och bidrar till bildandet av kollagen som ger dig en smidig hud. Proteiner finns i kött, fisk, fågel, bönor, linser, nötter och mjölkprodukter.
  • Fett, omega-3, som finns i fet fisk är den bästa fettsyran för huden. Den bygger upp cellernas membran vilket gör huden mjuk och elastisk. Den är även antiinflammatorisk vilket innebär att den kan förebygga acne och andra inflammatorisk åkommor. För lite fett ger dig mer rynkor och en trött hy som saknar lyster. Den bästa omega-3 får du från feta fiskar som sill, makrill och viltfångad lax.

 

Kom ihåg att alla näringsämnen samverkar i kroppen på ett eller annat sätt så en varierad kost är alltid det bästa. Det är bra att komplettera din kost med ett bra multivitamin-mineral tillskott och omega-3 tillskott för att få i dig optimalt med näringsämnen.

//Camilla

 

 

Please follow and like us: